Somnul din somn
  Cartea Romaneasca, 1977
Poezii selectionate
- Dealuri
- Poem
- Ninge cu dusmanie
- Poem
- Satul intreg
- În satul in care ma-ntorc
- Pereche
- Plopi si paltini
- Când voi fi imbatrânit destul
Cuprins
Dealuri, Poem, Pleoape, Iarna stelele, Pastor de fulgi, Tara, Un cuib de barza, Ca si cum luna, Ninge, Aripi,
Avram Iancu, Aud, Imn, Satul intreg, Cantecul, E destul sa adorm, Sa nu fac, Eu nu cant frunza, Cel ce ma viseaza, Acoperita de roua, Am invatat sa radem, In satul in care ma-ntorc, O biserica plina de fluturi, Aceasta plutire, Ancora, Cand sunt vie, Ma-ntorc in toamna,
Otava, Ctitorie a vantului, Mare, Atat de frig, In livezi, Dumineca, Pe lacul morii, Oras oriental, In sufletul tarii, Impudice fructe, In somn, Pereche, De ce, Sa stai in fan, Pastel, Un sat, Numai cu mine, Frunza de animal, Eu cred ca norii, Pahar cu margarete, Tara de pasari, Cine-a numit, Plopi si platini, Cand voi fi-mbatranit, In dimineata de dupa moarte.
REFERINTE CRITICE
„Motivul somnului si al dorintei de repaus, cu vechi radacini in poezia româneasca, de la Eminescu la Blaga si mai departe, isi leapada crusta de tema literara, se imbogateste cu o varietate de sensuri, adesea divergente, isi regenereaza substraturile si redobândeste o noua, surprinzatoare prospetime la Ana Blandiana. Numeroase titluri alese din ultimul ei volum pot figura in orie antologie a acestei teme atât de fertile pentru meditatia lirica de totdeauna. Din perspectiva ei, polaritatea viata-moarte, terestru-spiritual capata un relief memorabil. Particularitatea acestei rostiri este ca intr-o forma echilibrat melodioasa, calm elegiaca, de felul unui blând si inofensiv murmur abia daca muzical, spune lucruri deloc temperate, nelinistitoare, dureroase. Materialitatea perceptiilor directe se filtreaza in sunete de o mare puritate. Înabusirea continutului dramatic intr-o formulare dulce somnolenta este de un neasteptat efect. Continutul se conserva mai bine decât intr-o forma agitata, aparent mai potrivita. Densitatea unor straturi reflexive, ale launtricului, si elevatia, densitatea topita in elevatia remarcabila a tonului, merg foarte bine impreuna si din bizara lor incrucisare se naste originalitatea necautata, absolut fireasca si curgatoare a acestor versuri capabile sa intrerupa o clipa, clipa de poezie, inertia sufletului.
Lucian Raicu, in revista România literara, 1977

„Propensiunii spre reflexivitate din precedentele volume i s-a substituit, in Somnul din somn, o tehnica speciala a selectarii detaliului percutant si a filtrarii lui prin senzatia constientizata, o arta sui-generis a inaltarii cu mijloace pur lirice a reprezentarilor sensibile la idee. Privelisti de toate zilele dobândesc prin transfigurarea artistica proprietati incantatorii, copacii, fructele, frunzele, pasarile raspândesc irizari de tarâm fantastic. În imaginatia Anei Blandiana viata este vis: vis intr-un alt vis, visat la rândul lui de catre cineva care e visat de catre un altul, si el visat – si tot astfel, la infinit. De aici si titlul: Somnul din somn. Prin absolutizare, poeta construieste viziunea unui univers himeric, aflat intr-un stadiu precreatural, existent doar ca pura posibilitate, ca nalucire difuza. Totul, in acest spatiu al increatului, e doar o parere, iluzie, proiectie a fantasmelor spiritului „
Dumitru Micu, in revista România Literara, 1982

©Copyright 2007-2008 Ana Blandiana web designer Lucia Darian