Proiecte de trecut
  Cartea Romaneasca,1982 (nuvele fantastice)
Fragmente selectionate
Cuprins
O rana schematica, Zburatoare de consum, La tara,
Reportaj, Cel visat, Proiecte de trecut, Gimnastica de seara, Imitatie de cosmar, Lectia de teatru, Rochia de inger, Biserica fantoma.

REFERINTE CRITICE

„Desi utilizeaza toate elementele care tin de registrul prozei fantastice, Ana Blandiana analizeaza amanuntit tocmai punctul acela nodal pe care il ocolesc in genere scriitorii de proza fantastica propriu-zisa: punctul in care incepe presimtirea a ceva neobisnuit si intrarea in spatiul misterios. Pe aceasta cale il convinge pe cititor ca – in ciuda modurilor deosebite in care privesc lucrurile – ii va facilita patrunderea in lumea reala a imaginatiei sale. Si ii mai da certitudinea ca nu ii ofera fantasticul din imposibilitatea de a-i oferi o imagine veridica a mediului in care traieste. Fiindca, in cele din urma, nu-l paraseste pe cititor in lumea visului ei in care acestuia i-ar fi greu sa se descurce; isi asuma riscul de a-l intoarce in spatiul obisnuit din care a urmat-o cu buna stiinta. Îl face deci nu numai complice al visului (sau cosmarului) sau ci si al trezirii sale. Astfel apropiat, cititorul o rasplateste din plin. Spun asta fiindca – nu e un secret pentru nimeni – putini scriitori contemporani se bucura de adeziunea cititorilor ca Ana Blandiana.”
Ileana Malancioiu, Martor unic al unei duble realitati, in volumul Calatorie spre mine insami,
Ed.Cartea Româneasca, 1987

„Cred ca cea mai puternica senzatie pe care o degaja proza Anei Blandiana este aceea de ,,miracol accesibil”. Fabulosul, exceptionalul, ,,supranaturalul” imbiba obisnuitul vietii de zi cu zi, adasta in prelungirea capacitatilor noastre de perceptie a realitatii, devine o marja plauzibila, chiar daca nesupusa conditionarilor fizice (sau mai degraba psihice, pentru ca asa le consideram noi) care incorseteaza lumea tangibila. Autoarea isi exprima astfel un crez estetic si filozofic, si in acelasi timp, insinueaza un subtext subversiv la adresa prejudecatilor noastre comode, a cutumelor in care ne consumam, anost, existenta, dar si impotriva unei ordini politice nedrepte, cum este comunismul, atunci când umanul, compensator, evadeaza in fantastic - ,,manevra” ea insasi frauduloasa in ochii partidului. Pentru acest motiv, al ,,incongruentei” epistemologice – de felul unor … ingeri care bulverseaza linistea si conceptiile unei profesoare de ateism stiintific (povestirea Zburatoare de consum) – aparitia cartii a fost blocata in tipografie si doar premiul international Herder, pe care Ana Blandiana il obtinea in 1982, a permis publicarea.(…)
Finalul este, de regula, sibilinic, te lasa cu sentimentul inconfortabil ca ai primit un mesaj important, care iti scapa. Sensurile invaluite ale naratiunii iti creeaza o responsabilitate: sa intelegi. Te intorci, incerci sa reiei firul povestii, sperând sa obtii dezlegarea. O dezlegare iluzorie, fireste.”
Vitalie Ciobanu, ,,Miraculosul subversiv” al Anei Blandiana, in Contrafort (Chisinau) an XII,
nr. 12(122) decembrie 2004
©Copyright 2007-2008 Ana Blandiana web designer Lucia Darian
 
www.anablandiana.eu